Elektroletoun z Vysočiny

Česká republika má své elektricky poháněné letadlo. Nedávno stroj VUT 051 RAY společnosti JIHLAVAN airplanes uskutečnil svůj první let.

Hlavním úspěchem, na který může být právem hrdý tuzemský letecký průmysl, je modernizace výroby legendárního L-410 Turbolet z Kunovic. Po hubených letech, jež málem zastavila produkci letounu, nastoupila léta tučná a o letoun přezdívaný Čeburaška je ve světě znovu mimořádný zájem.

Nová verze strojů brázdí nebe nad Ruskem a nedávno kunovická firma získala lukrativní zakázku na jejich dodávku do Nepálu. Turbolety budou dopravovat cestující na jedno z nejnebezpečnějších letišť na světě – Lukla. To mimo jiné využívají turisté, kteří míří do Himalájí zdolat nejvyšší horu světa Mount Everest.

Čeští letečtí výrobci si před několika dny připsali nový úspěch. Nedávno se uskutečnil první let elektricky poháněného letounu VUT 051 RAY firmy JIHLAVAN airplanes.

Letadlo se vzneslo bezprostředně po sérii pojížděcích zkoušek, které se uskutečnili ve stejný den za dozoru zástupců Úřadu pro civilní letectví. Letoun strávil ve vzduchu necelou půlhodinu. A nevyužil přitom ani celkovou kapacitu akumulátorů.

Elektrický letoun začal vznikal před pěti lety ve spolupráci pracovišť Vysokého učení technického v Brně, konkrétně Leteckého ústavu a Ústavu výkonové elektrotechniky a elektroniky, se společností JIHLAVAN airplanes, která se specializuje na výrobu malých sportovních letadel.

Stroj má do sériové výroby ještě daleko. Cílem celého projektu je ověřit možnosti elektrického pohonu v letectví. Jak uvedla tisková mluvčí brněnského Vysokého učení technického Jitka Vanýsková, český stroj ukázal přednosti, se kterými může konkurovat zahraničním letounům.

Proti konkurenčním elektrickým letadlům má nový letoun výrazně vyšší kapacitu elektrické energie v akumulátorech, což umožňuje strávit delší dobu ve vzduchu,“ sdělila Vanýsková. Konstruktéři sází právě na akumulátory. Jejich kapacitu chtějí zvýšit na maximum, aby se stroj udržel co nejdéle na nebi. A to i za cenu nízké nosnosti. Letoun včetně pilota v současné podobě váží pouhých 600 kilogramů. „Vzhledem k experimentálnímu charakteru neumožňuje převoz více lidí, ale pouze pilota,“ dodala mluvčí brněnské univerzity.

Elektrický pohon v letecké dopravě je relativně nové odvětví, které zatím čeká na na svůj boom. Rozvoji brání hned několik klíčových problémů spojených především s hledáním vhodného zdroje energie. Tak například letadlo velikostně odpovídající Boeing 737-100 (118 pasažérů) potřebuje ke svému letu příkon 10 MW. Podle Alana Epsteina, viceprezidenta pro technologie a životní prostředí společnosti Pratt & Whitney – výrobce motorů pro civilní i vojenská letadla, současné akumulátory nejsou schopné tolik energie dodat.

Elektroletadla také potřebují vhodný proudový motor, který zatím na trhu není. Podle vědců z MIT je konstrukce takového motoru možná. Podmínkou je však komplexní zvládnutí supravodivé technologie. Supravodivé materiály mají neměřitelný elektrický odpor. Lze tak konstruovat velmi malé elektrické motory, schopné podávat obrovské výkony. Vývoj plnohodnotných supravodivých motorů je však hudbou budoucnosti.

Třetím problémem je silné magnetické pole generované podobnými motory. Pole lze odstínit velkou masou materiálu, ta však podstatně zvyšuje hmotnost motorů a letadla. Ideální je konstrukce motoru bez magnetického stínění. Avšak v tom případě motor „může zabit pasažéry sedící vedle motoru,“ uvedl Epstein bez dalších podrobností.

Firma JIHLAVAN airplanes, s.r.o. je výrobce známých ultralehkých a lehkých sportovních letounů Skyleader. Společnost vznikla v roce březnu 2005, odkoupením a transformací leteckého výrobce KAPPA 77. JIHLAVAN airplanes je ve 100% vlastnictví společnosti SKYLEADER, a.s. Firma aktivně spolupracuje s Leteckým ústavem Vysokého učení technického v Brně na inovaci svých strojů.

JIHLAVAN airplanes vyrábí a dodává letouny Skyleader 100 určené pro rekreační létání, Skyleader 200 určené také pro pilotní výcvik a speciální provoz, Skyleader 500 pro létání v aeroklubech, pilotní výcvik a pro dopravu podnikové klientely, a Skyleader 600 pro pohodlné privátní létání. Specialitou firmy je kompozitový letoun Skyleader GP One určený pro pro pilotní výcvik a nízkonákladové létání. Současně se JIHLAVAN airplanes podílí na dodávkách dveřních částí pro letouny Airbus A320.

 

Zdroj: czech.ruvr.ru

Ilustrační foto:  commons.wikimedia.org

Leave a Reply

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *